UTBILDNINGENS TVÅ PROFILER
Utbildningen har två profiler, och riktar sig till kommunal verksamhet och ideell sektor, respektive församlingstjänst i Svenska kyrkan.
Utbildningens 50 poäng (50 veckor) kompletterar de utbildningspoäng du har från din yrkeserfarenhet.
Utbildningen pågår under fyra terminer och är integrerad med din aktuella anställning. Du måste ha ett medgivande från arbetsgivaren för att gå utbildningen, då ett projekt på arbetsplatsen ska genomföras under studietiden.
Folkbildning är att lära sig tillsammans. Därför är Du och dina
kunskaper och erfarenheter viktiga. Under de två åren har kursen tolv träffar på skolan och mellan dom cirka tre träffar i studiegrupper.
Vårt studieupplägg
Årkurs 1 och Årskurs 2 läser alla ämnen tillsammans, under följande teman: Barn och Samhälle Ungdomars livssituationer och aktiviteter Vuxnas fritid, utbildning och livsfaser Solidaritet och social ekonomi – internationella och regionala modeller.
Utbildningen delas upp på följande moment:
- Egen inläsning sker mellan de schemalagda undervisnings- och grupparbetstiderna (regionträffar och Sigtunaträffar).
- Sigtunaträffar, sju dagar per termin under fyra terminer. Läsåret 26-27 är träffarna 25-27 aug, 14-15 okt, 2-3 dec, 27-28 jan, 7-8 apr, 7-9 jun.
- Förutom dessa datum träffas utbildningen på Teams en kväll i veckan. Detta bestäms vid första kurstillfället.
- Regionträffar, två till tre dagar mellan varje Sigtunaträff.
- Projektarbete på arbetsplatsen (med arbetsgivarens godkännande).
- Handledarmöten med lärare, på plats eller via Microsoft Teams.
- Tiden för egen läsning läggs upp efter överenskommelser med arbetsgivaren.
- Obligatorisk litteratur läggs ut terminsvis. Studiemetodiken för litteraturen anges i tillhörande studieunderlag.
Regionträffar sker i studiegrupper så nära arbetsplatsen som möjligt. Vid första Sigtunaträffen skapas studiegrupperna.
Projektarbetet är en obligatorisk del av distansutbildningen till Fritidsledare. Projektarbetet planeras i samråd mellan arbetsgivaren och den studerande. Projektarbetet ska förändra, förnya eller förbättra verksamheten.
Din chef skall vara informerad och ha tagit del av utbildningens innehåll. Bifoga ett intyg till din ansökan. Instruktioner finns i ansökningsformuläret.
Lärare på utbildningen
Johannes Markström, Kursansvarig och lärare på Fritidsledarutbildningen på distans och lärare på Socialpedagogutbildningen:
"Mina ämnen är: Sociologi, Samhällskunskap, Pedagogik, Församlingspedagogik med mera. Jag har ett tänkande om lärande som är socialkonstruktivistiskt det vill säga att lärandet sker genom kommunikation mellan individer i en historisk miljö. Detta gör gruppen, samtalet, rummet och tidpunkten till viktiga delar i min undervisning och folkhögskoleformen känns väldigt ”rätt” för mig.”
Kjell Carles, Kursansvarig och lärare på Fritidsledarutbildningen och lärare Socialpedagogutbildningen:
“Mina ämnen är: Teologi, Livsåskådning, Filosofi och Pedagogik. I huvudsak undervisar jag på fritidsledarutbildningen och emellanåt gör jag gästspel på Svenska kyrkans grundkurs. Att vara folkhögskollärare och befinna sig i det vi kallar folkbildning är att ständigt vara i ett flöde bestående av möten och erfarenheter. Att i dessa flöden få vara med om att ”vandra med” tillsammans med den eller de man möter och då växa och erövra nya kunskaper och insikter är både inspirerande och många gånger överraskande. Som lärare önskar jag att jag i mina möten så långt det är möjligt efterleva vad Henri-Frederic Amiel sa: ”Konsten att undervisa är att veta hur man uppmuntrar.”