Hästsportens folkhögskola

Vi vill i folkhögskolemässiga former, tillsammans med verksamma inom rid-, trav- och galoppsporterna, utveckla, planera och genomföra utbildningar som svarar mot de krav som de studerande och huvudmännen ställer. Vi vill aktivt medverka till ökad allmänbildning, kunskap och medvetenhet, med speciell inriktning mot samspelet mellan människa och häst, samt angränsande intresseområden.

Hästsportens folkhögskola

Skolan har verksamhet runt om i landet. Boende finns på Strömsholm och på filialen i Wången.

På vår filial Wången genomför vi utbildningar inom trav och islandshästar.

Wången, centralt belägen i den vackra Alsenbygden, Krokoms kommun, mitt emellan vinterstaden Östersund och skidmetropolen Åre. Här har hästen alltid haft en central roll. Det öppna och mäktiga landskapet är som gjort för hästhållning. Här har Hästsportens folkhögskola genomfört sina utbildningar inom trav sedan 1996. Under senare år har även utbildningar inom islandshästridning kommit till.

På Ridskolan Strömsholm har Hästsportens folkhögskola genomfört utbildningar sedan 1987. Här i den vackra naturen kring Strömsholms slott i Hallstahammars kommun finns Riksanläggningen Ridskolan Strömsholm. Här utbildas bland annat ridlärare och hästskötare.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Hästsportens folkhögskola har kurser på olika orter runt om i Sverige. För att du ska få korrekt information om tillgängligheten för respektive kurs, ta kontakt med skolan: info@hastsportensfolkhogskola.se.

Ridsportens Hus
734 94 Strömsholm

info@hastsportensfolkhogskola.se

Webbadress:
www.hastsportensfolkhogskola.se

Huvudman:
Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport och Svensk Galopp.

FSR:
Skolan är ansluten till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR

Öppet hus:

Övrig information:
Skolan har internat

Andra utbildningar på skolan: