Kyrkeruds folkhögskola

Kyrkeruds folkhögskola  Konstskolan i Värmland  är skolan för dig som vill utvecklas konstnärligt inom olika konstformer i en kreativ miljö. Du kan även läsa allmän kurs som är behörighetsgivande för högre studier både i Årjäng och på vår filial i Säffle.

Kyrkeruds folkhögskola

Skolan i Årjäng är belägen vid sjön Västra Silen, tre kilometer utanför värmländska Årjäng. Där finns stora och välutrustade ateljéer/verkstäder som är öppna för kursdeltagarna även utanför ordinarie lektionstid. Sommartid erbjuds dessutom en mängd olika sommarkurser som du hittar på vår egen hemsida. Skolan är så gott som helt tillgänglig för rullstolsburna.

Den konstnärliga profilen genomsyrar alla skolans utbildningar, det finnsen allmän kurs med inriktningen konstnärlig profil och konstämnet är schemalagt för samtliga allmänkurser. Det innebär att du får prova på olika uttrycksformer inom ämnena måleri, textil, keramik, grafik, foto och skulptur samtidigt som du kan nå behörighet till högre studier.

Vill du studera på våra konstkurser kan du bland annat välja på:
Konstnärlig terminskurs (vårtermin), Konstnärligt basår, Konstnärligt projektår, Skulptur och keramik  fördjupningsår, Måleri och grafik - fördjupningsår eller på någon av höstterminens helgkurser Ull- Linne- Målar- och Keramikakademin.

Flertalet av skolans konstlärare är aktiva konstnärer. Skolan i Årjäng erbjuder även ett internat i en härlig atmosfär med ett aktivt miljötänk. Vår filial i Säffle ligger centralt och erbjuder Allmän kurser.

Du kan även prova på studier på folkhögskolan genom SMF (Studiemotiverande folkhögskolekurs) vilken man anvisas till av arbetsförmedlingen.

Klicka här för att läsa mer om skolan, våra profilkurser och allmänna kurser

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Skolan är så gott som helt tillgänglig för rullstolsburna. Hörselslingor finns i några lokaler.

672 91 Årjäng

kyrkerud@regionvarmland.se

Webbadress:
www.kyrkerud.se

Huvudman:
Region Värmland.

FSR:
Skolan är ansluten till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR

Övrig information:
Husdjur tillåtna
Internat med 70 bäddar

Andra utbildningar på skolan: