Fyra personer paddlar ståendes i en sjö, i regn.
Tappra deltagare på kursen Äventyrsguide paddlar i regnet. Foto: Wilhelm Blixt

Blivande äventyrsguider paddlar mot drömyrket

Tidig höst. Spöregn och gråtrista elva-tolv grader. De flesta skulle lätt stanna inomhus. Men i södra Dalsland har ett gäng blivande äventyrsguider gett sig ut på sjön.

De ska testa på så kallade SUP:s, stand up paddle, en bräda där du står upp och paddlar. Deltagarna balanserar för att undvika att ramla ner i det kalla vattnet. Tidigare i veckan testade de att paddla kanot i fors, både nedför och uppför.

Vid sjökanten har det byggts upp ett inbjudande camp där en presenning skyddar mot regnet och eldstaden värmer.

Efter ett rafflande race in mot land samlas deltagarna runt elden, tar av sig sina blöta flytvästar och slår sig ner med en kopp kaffe. Även om stämningen är på topp hägrar bastun på skolans internat. Först ska de bara montera ner sitt camp och samla ihop alla grejer.

Små och stora moment

Väl tillbaka på skolan berättar kursdeltagarna Marcus och Elinor sprudlande om kursens olika inslag och moment som de får testa på.
 Vi har skitkul! De första veckorna gick vi igenom massa grunder såsom knutar och knopar, sova ute och vissa säkerhetsövningar, säger Marcus.
 Vi har fått testa på basicgrejer inom friluftsliv. Göra upp eldstad, klättring och paddla kajak, säger Elinor.

Äventyrsguidekursen är en ettårig yrkesutbildning där deltagarna väljer en fördjupning: klättring, havskajak eller skog och sjö. Marcus och Elinor har valt inriktningen mot skog och sjö.

Marcus gjorde för några år sedan en helomvändning i livet. Han lämnade jobbet som visuell kommunikatör och gav sig ut i världen för att ta del av stora naturupplevelser på Nya Zeeland och i Nepal. Det gav så
starka intryck att han nu själv vill jobba med äventyr i naturen.
 Jag skulle vilja vara utbildare kombinerat med att jobba för utsatta grupper i samhället och få ut dem i skogen. Jag vill visa att det är en trygg och läkande plats, inte mörk och hotfull, säger han.

Elinor är tjänstledig från jobbet som ungdomscoach. Hon tänker sig
en fortsättning inom äventyr efter kursen.

Jag vill helst jobba med det här, gärna i kombination med ungdomar, säger hon.

Framöver väntar flera spännande moment för deltagarna i kursen.
 Nästa vecka åker vi till Norge, senare i vinter blir det skidåkning, långfärdsskridskor och isvaksbad. Vi kommer så småningom gå in mer på ledarskap, entreprenörskap, turism och guidning, säger Elinor.

Mycket reflektion

Marcus vill också uppmärksamma kursens pedagogiska upplägg.
 Det är mycket bättre än vad jag trodde! Efter alla moment är det mycket reflektion och vi får möjlighet att stanna upp och fundera i smågrupper vad som gick bra, om något kändes läskigt, varför vi gjorde på vissa sätt och så vidare. Alla får komma till tals och på så sätt blir det en bra gruppdynamik.

Text: Wilhelm Blixt

Mer information: