En person tittar in i kameran. I bakgrunden syns en skulptur av ett äpple.
Wesley går danslinjen på Åsa folkhögskola.

”Jag vill vara en positiv röst för andra unga”

För Wesley Teodoro, 19, var dansen en räddning under en tuff uppväxt. Nu vill han visa andra unga att det går att styra riktningen av sitt liv. På Åsa folkhögskolas danslinje lär han sig inte bara fem olika stilar inom streetdance, utan även att växa som människa.

Det är lunchtid på Åsa folkhögskola på den sörmländska landsbygden, en dryg mil utanför Flen. Wesleys dag har bara börjat men han har redan hunnit stretcha, dansa i ett par timmar och ha teorilektion. När surret i matsalen blir för högt sätter vi oss utanför huvudentrén som pryds av en stor äppelskulptur.

– Det är mycket hårt arbete, vi dansar varje dag i tre timmar och så måste man göra fyspass för att bli stark i kroppen. Det är fullpackat schema och väldigt disciplinerat, men det är också väldigt kul.

Wesley hade dansinriktning redan i grundskolan och fortsatte sedan till dansgymnasium. Dansen har spelat en viktig roll i hans liv.

– Jag skulle vilja säga att jag är ett maskrosbarn. Jag har haft det tufft under min uppväxt och då har dansen varit ett utlopp för mig. Ett sätt för mig att uttrycka mig och komma bort från verkligheten.

Danslinjen på Åsa fick han höra talas om för flera år sedan och han kände direkt att han ville gå där. Nu bor han i ett av internathusen ett stenkast från danssalen.

– Jag tror inte det finns många platser som den här. Dels för att skolan har mycket historia med många olika generationer som har gått här. Dels för att det är en plats för folk som behöver en andra chans i livet, som människor som är nyanlända och som vill lära sig svenska och få ett arbete. Och dessutom personer som har speciella intressen, som jag.

Vid sidan av dansen sysslar Wesley även med musik och i framtiden drömmer han om att bli artist. Men det finns ett större syfte med en framtida artistkarriär.

– Jag vill vara en positiv röst och förebild för andra unga människor och visa att det faktiskt går att styra banan av sitt liv. Men ibland kan man behöva lite hjälp på vägen, rätt plats och någon person som bryr sig.

Folkhögskolan kan vara en sån plats, menar Wesley.

– Det är en möjlighet för livet. Du lär dig att interagera och samarbeta med olika typer av människor och det tänker jag är viktiga förmågor i arbetslivet. Dessutom får du möjlighet att utforska dig själv och dina egna intressen.

– Jag har bara varit här i en och en halv månad, men jag känner redan att det är en konstant växandeprocess, avslutar Wesley.

Text: Miriam Steinbach