Rebecka och Behice läser till lärarassistenter
Rebecka och Behice läser till elev- eller lärarassistent.

"Här respekteras våra åsikter"

Rebecka Wallin och Behice Tosun läser yrkesutbildningen Elev- och lärarassistent. För dem har den tidiga praktiken avgörande betydelse för att lättare kunna koppla momenten i utbildningen till konkreta situationer.

Rebecka Wallin och Behice Tosun läser yrkeskursen Elev- och lärarassistent på Eskilstuna folkhögskola och har precis fått lämna en föreläsning om adhd för att göra den här intervjun. Båda har tidigare gått den behörighetsgivande kursen, Allmän kurs, på skolan men har nu andra mål i sikte.

Jag jobbade på ett lager förut, men insåg att jag ville jobba med något annat. Något som gör skillnad för människor, säger Behice.

Jag har hela mitt liv tänkt att jag vill jobba med att hjälpa människor, särskilt barn, säger Rebecka.

Viktigt med praktik

Just nu håller de alltså på att lära sig mer om olika diagnoser och bemötande. Men ett bestående intryck för dem båda är den sexveckorspraktik de gjorde ganska snabbt in på terminen.

Det gör att vi kan koppla saker vi gör på lektionerna till konkreta situationer från praktiken. Under praktiken fick jag både analysera hur skolan fungerar och mig själv, säger Rebecka.

Under en praktik blir det tydligt om man vill jobba med det här eller inte. Jag var på en mellanstadieskola och älskade stället! säger Behice.

Båda pratar också om vikten av elev- och lärarassistenter i klassrummen för att underlätta för läraren.

Det blir mer flyt på lektionerna om det finns assistenter i rummet. En lärare kan inte göra allt själv, säger Behice.

Det märks också att de både kursdeltagarna är intresserade av bemötande och att hitta nya vägar för att barn och unga ska lära sig på bästa sätt och efter sina förutsättningar.

Det är såklart bra med struktur och regler. Den gamla stränga stilen kanske inte fungerar så bra längre. Ödmjukhet, dialog och kunskap om olika beteendeproblem skapar mycket bättre förutsättningar, säger Behice.

Vad gör det om en elev har en keps eller hörlurar på sig om det krävs för att den personen ska kunna koncentrera sig? säger Rebecka.

Får vara med och påverka utbildningen

Behice längtar nu tillbaka till barnen i skolan på praktikplatsen. Som tur är ska de tillbaka till sina tidigare praktikplatser igen. Efter åren både på Allmän kurs och inledningen på Elev- och lärarassistentkursen har hon mycket erfarenhet av folkhögskola.

Det är stor skillnad mot andra utbildningsformer. Här respekteras våra åsikter på ett annat sätt, säger Behice.

På folkhögskola är det lättare att prata med lärarna. Man får också själv vara med och lära ut och anpassa utbildningen, säger Rebecka.

Mer information: