”Nu har jag hittat det som verkligen passar mig!”

Marta Schubert hade tidigare testat på flera olika utbildningar och yrken. Det var först när hon började på Utemiljökursen på Angered folkhögskola som hon kände att hon hittat rätt.

– Jag har gjort massa olika grejer men tidigare känt att nej, det här vill jag inte. Men nu har jag hittat det som verkligen passar mig! Jag är jätteglad att jag till slut kunde hitta någonting som jag vill göra resten av livet. Vet inte om det kommer att ändra sig framöver, men just nu är jag nöjd, säger Martha.

Det började med att Martha såg en annons i sociala medier om Utemiljökursen på Angered folkhögskola. Hon bestämde sig för att söka och fick plats direkt.

Delar kunskap med varandra

– Vi har jobbat mycket i grupp. Då har vi kunnat dela information och kunskap med varandra. Alla har sin egen erfarenhet och delar med sig till andra, det har varit väldigt skönt, säger Martha.

Under kursen har hon bland annat fått lära sig om rabatt- och grönsaksodling. Att bygga växthus och lära sig använda olika typer av maskiner.

Vad tycker du har varit det bästa med kursen?

– Personligen tycker jag det är väldigt kul att skapa någonting och att kunna se hela processen. Jag tycker också att det är kul att jobba med maskiner, säger Martha.

På sin senaste praktikplats, ett av Göteborgs stads bostadsförvaltningsföretag, fick hon erbjudande om jobb som hon kommer att börja i januari när utbildningen är slut.

– Under vintertid kommer jag få jobba med innemiljökoll, till exempel att kolla att värme, ventilation och brandlarm fungerar. Under sommartid jobbar jag som miljövärd, säger Martha.