Monika Nordenbrand fick mersmak efter sitt år på folkhögskola. Foto: Miriam Steinbach

”Jag är så glad och stolt att jag tog steget”

Monika Nordenbrand arbetade som sjuksköterska inom barnsjukvården i 25 år. Men efter att ha blivit sjuk i utmattning och sagt upp sig från sitt arbete, bytte hon sjukhuskorridorerna mot fjällvyer, friluftsliv och folkhögskola.

Det hade gått tre år sedan Monika slutade jobba och hon började känna sig redo för att prova på att vara i sysselsättning igen. Då tipsade en vän om folkhögskola som hon trodde skulle passa.

– Jag läste på om Åredalens folkhögskola och kursen Fjäll och friluftsliv och kände JA! Den vill jag gå!

Monika kommer från Stockholm och där har hon uppfostrat två barn och bott hela sitt liv, men nu var hon sugen på att testa att bo någon annanstans. Att flytta till Undersåker, knappt två mil utanför Åre, för att gå på folkhögskola kändes som ett bra sätt. Att det skulle bli en stor omställning att gå från heltidsledig till heltidsstuderande efter tre år var hon beredd på.

– Jag minns att jag var förväntansfull inför att möta de andra deltagarna och få komma ut på fjällturer. Men också nervös inför allt det nya och hur det skulle gå för mig. Men nu är jag bara så glad och stolt över att jag tog steget att flytta hit och gå kursen, och att jag gjort och lärt mig så mycket.

Vågat utmana sig själv

På kursen som Monika har gått studerar man fjällets livsmiljö, växter och djur. Man lär sig om utrustning, packning, orientering och lägerliv. Året på folkhögskola har gjort att Monika vågat testa helt nya saker och utmana sig själv.

– Jag har alltid velat tälta på vintern i snö och nu har jag gjort det! Till och med ensam!

Men bäst av allt har ändå varit att få vara i ett sammanhang igen.

– Att ha en tillhörighet med klassen och lärarna, och även resten av skolan. Att få umgås med så fina människor. Jag var inte beredd på att det skulle vara en så tillåtande och familjär miljö, det har varit fint.

Inte färdig med folkhögskolan

Ett år i Undersåker har passerat och Monika har fått mersmak. I somras valde hon att gå en veckas sommarkurs i träslöjd.

– Det var rofyllt att sitta och tälja tillsammans med gruppen och småprata. Jag kommer säkert gå fler sommarkurser, det var ett bra sätt att få prova på sånt jag inte tidigare gjort.

Nu i höst väntar ännu ett år i folkhögskolans värld. Monika ser fram emot att fortsätta vara på fjället och lära sig hur man tar hand om djur och betesmark på kursen Fjäll och gårdsliv.

– Jag kände helt enkelt att jag inte var klar med att gå på folkhögskola och att vara på den här vackra platsen.

Text: Miriam Steinbach