Efter många år inom politiken har Gustav Fridolin gått tillbaka till sin passion - folkhögskolan. Foto: Fredrik Hjerling/Miljöpartiet

Från utbildningsminister till folkhögskolelärare

Gustav Fridolin har lämnat politiken för att göra det han verkligen tycker är roligt. Sedan oktober 2019 är han lärare på Allmän kurs på Stadsmissionens folkhögskola.

− Jag trivs jättebra! Jag har en jättego klass som jag är i en slags honeymoon-phase med. Många deltagare kanske inte trodde att skolan var någonting för dem, men så visar det sig att de faktiskt vill och kan lära sig. Det är häftigt, säger Gustav Fridolin.

Det var under hans första mandatperiod i riksdagen som drömmen om att bli folkhögskollärare väcktes. Han var ute på skolbesök och mötte unga människor med åsikter och idéer om hur samhället kunde bli bättre.
− Det blev ofta en slags workshop i demokrati. Jag tänkte det skulle vara kul att följa en grupp under en längre tid och se vad som skulle kunna hända, säger Gustav.

Folkhögskolan - ett andra hem

Han skrev ihop en idé till ett kursupplägg i praktisk samhällskunskap vilket i sin tur ledde till ett vikariat på folkhögskola.
− Jag fick lite som ett andra hem på folkhögskola, sen dess var det det jag ville bli. När jag hade min grundutbildning färdig så sökte jag in till folkhögskollärare.

”Alla gillar inte det jag har gjort”

Efter examen jobbade han några år på folkhögskola innan han återvände till politiken. 2011 blev han språkrör för Miljöpartiet och 2014 utsågs han till utbildningsminister i den rödgröna regeringen, uppdrag som han hade fram tills han avgick 2019.

− Alla gillar inte det jag har gjort politiskt, men jag tror ändå att många förstår att jag har slitit jädrigt hårt. Så nu tycker jag att jag har rätt att få göra det jag tycker är roligt. Jag har gjort min värnplikt.

Kommer du gå tillbaka till politiken någon gång, tror du?

− Så länge samhället ser ut som det gör kommer jag alltid vara engagerad för att förändra det. Men jag tänker att det finns olika sätt att göra det på. Nu har jag provat att vara heltidspolitiker ett tag och det är ingenting jag längtar tillbaka till. För mig och många andra lärare på folkhögskola är det ett uppdrag som drivs av engagemang. Det är det här jag älskar att göra.

Text: Desirée Widell

Gustav fridolin i årtal

• 2002 – Väljs in i riksdagen för Miljöpartiet
  • 2007 – Utbildar sig till folkhögskollärare vid Linköpings universitet