Hur länge behöver jag gå på folkhögskola för att få behörighet att söka till högskolan?

Hur många år du behöver studera på Allmän kurs, folkhögskolans behörighetsgivande kurs, beror på dina tidigare studier och arbete.

Det finns fem alternativ:

1) 3 år på folkhögskola
2) 2 år på folkhögskola om du har 2 års arbetslivserfarenhet och har fullgjort grundskolan
3) 2 år på folkhögskola om du har 1 års studier på gymnasiet eller komvux (ca 800 godkända gymnasiepoäng)
4) 1 år på folkhögskola om du har 2 års studier på gymnasiet eller komvux (ca 1600 godkända gymnasiepoäng)
5) 1,5 år på folkhögskola om du har 1,5 års studier på gymnasiet eller komvux (ca 1200 godkända gymnasiepoäng)

Dessutom måste du ha motsvarande godkänd nivå i tio gymnasiegemensamma kurser för högskolan eller sju gymnasiegemensamma kurser för yrkeshögskolan. Dessa kurser kan du studera antingen på folkhögskola, gymnasieskola eller på komvux.

Exakt hur länge du ska gå på Allmän kurs avgörs av den folkhögskola som du söker till.

Läs mer om behörigheter här.