Tips när du ska välja folkhögskola

Det kan vara svårt att välja bland tusentals kurser på över 150 folkhögskolor. Hur hittar du en skola och kurs som passar just dig? För att komma en bit på väg kan du fundera kring fyra frågor.

1. Vilken typ av kurs vill du studera på?

Det finns olika kurstyper att välja mellan. Du kan gå en kort kurs, till exempel en sommarkurs, som kan pågå 1-14 kursdagar.

Om du tänker dig en längre utbildning så kan du välja mellan Allmän kurs, profilkurs och yrkesutbildning.

Om du behöver komplettera luckor från gymnasiet eller grundskolan kan du gå en Allmän kurs. Dessa kurser ger samma behörigheter som vanlig grundskola, gymnasieskola eller komvux.

Profilkurs väljer du om du vill ägna dig helt åt ett intresse. Yrkesutbildning väljer du om du vill utbilda dig inom ett yrke.

Läs mer om de olika kurstyperna här

När du valt kurstyp går du vidare till nästa fråga:

2. Vad är du intresserad av att studera?

Som stöd i ditt letande kan du här på webbplatsen titta under olika ämnesområden på söksidan.

Där har vi delat in kurserna i fem ämnesområden, till exempel estetiska kurser eller kurser inom hälsa/miljö. Från dessa breda ämnesområden kan du stegvis förfina dina önskemål ner till mer specifika kursinriktningar och till slut hitta några kurser som passar just dig.

3. Var i landet du vill studera?

Det finns folkhögskolor över hela Sverige så ta chansen att vistas i en ny miljö! Pröva att bo på landet om du alltid bott i en stad — eller tvärtom. Pröva skolan uppe i fjällen — eller på Skåneslätten — eller i Värmlandsskogen? Många skolor har internat vilket underlättar om du flyttar till nytt ställe. På skolan finns då både boende, mat och andra studerande som också bor på skolan.

Men vill du bo kvar hemma så finns det ofta en skola nära dig som du kan välja. Och du vet väl att många folkhögskolor har kurser som bedrivs helt eller delvis på distans? Så finns inte den kurs du vill ha nära dig eller där du vill bo så kan kanske distansstudier vara ett bra alternativ.

4. Vilken folkhögskola passar dig?

Den fjärde och sista uppgiften blir att ta reda på mer om folkhögskolan. Folkhögskolorna är nämligen mer än bara ett antal kurser.

Folkhögskolorna är ofta små skolor där deltagarna har ett stort utbyte även kurserna emellan. Folkhögskolans huvudman (alltså den som driver folhögskolan) påverkar vilken profil folkhögskolan har och detta påverkar i sin tur din utbildning.

Profilen och hela kursutbud påverkar vilka tillval och teman som skolan erbjuder och det påverkar också verksamheten i stort både under och efter skoltid. På en folkhögskola som har en musikkurs får du ofta på olika sätt tillgång till musik även om du själv inte studerar just på musikkursen.

Här hittar du Sveriges alla folkhögkolor (A—Ö) »

Vill du ha ytterligare stöd i din valprocess får du gärna kontakta oss på folkhögskola.nu.

Lycka till!

Mer information: