Artisten Isabel Neib
Artisten Isabel Neib gick Rockmusikerlinjen på Birkagårdens folkhögskola. Foto: Privat

Intensiva och utmanande år på Rockmusikerlinjen

Efter musikestet på Sundsvalls gymnasium hade Isabel Neib ett mål: att flytta till Stockholm och komma in på Rockmusikerlinjen på Birkagårdens folkhögskola.

Efter ett sabbatsår kom hon in.
− Vi lärde oss att ta musikeryrket på största allvar, säger den nu albumaktuella artisten.

Sommaren 2012 då Isabel Neib var på tågluff fick hon antagningsbeskedet från Rockmusikerlinjen på Birkagårdens folkhögskola i Stockholm. Hon hade tidigare fått veta att hon var första reserv. Men så, på ett tåg någonstans i Frankrike, ringer skolan upp och erbjuder en plats.
− Det blev en roligare tågluff efter det, konstaterar Isabel Neib.

I dag är hon artist, producent och labelboss för det egna lilla independentbolaget Hatago Records. Det blev till slut två år på folkhögskola. Under det första året låg fokus på ensemblespel och under det andra året mer på inspelning och produktion.

Noggrannhet i fokus

− Jag tänkte nog att det skulle bli ganska soft på folkis. Så blev det inte. Det var intensivt och utmanande. Lärarna lärde oss att vara noggranna och att ta musikeryrket på största allvar, säger hon.

Undervisningen var indelad i fem-sex veckors block. Deltagarna fick börja med låtar från 1950-talet, följt av samtliga årtal i kronologisk ordning fram till nu.
− Med ”nu” menades att vi skulle börja skriva egna låtar.
På folkhögskolan fick hon både kunskap och ett nätverk med andra musiker som hon fortfarande sam- arbetar med på olika sätt.

Släpper nytt album

Hittills har hon släppt ett antal singlar och videor. Planen är att släppa ett album hösten 2020. Hon beskriver sin musik som kontrastrik och elektronisk ”happy/sad pop”.

− Det har funnits och finns stora kontraster i mitt liv. Inte bara med en pappa från Namibia och en mamma från Västerbotten utan även i hur jag är som person. Min konstnärliga ambition är att lyfta fram det i min musik. Resultatet är elektronisk pop, med fokus på starka vokaler och rytm, säger hon.

Text: Wilhelm Blixt

Mer information: