Hiba och Samia.
Hiba och Samia trivs på Allmän kurs. Foto: Wilhelm Blixt

Siktar mot nya mål efter Allmän kurs

Hiba och Samia går Allmän kurs på både grund- och gymnasienivå på en folkhögskola i Biskopsgården i Göteborg. Just nu får de lära sig om mänskliga rättigheter och barnkonventionen.

Båda har tidigare testat andra utbildningsformer men trivs på folkhögskola där de får utforska flera ämnen samtidigt i en gemensam grupp.

− Jag vill bli grundläggande behörig för att kunna studera vidare. I mitt hemland Egypten studerade jag juridik i drygt tre år. Men nu är jag mer inne på pedagogik och vill jobba med barn och unga, säger Samia.

− Jag vill också bli grundläggande behörig så att jag sedan kan studera till apotekstekniker eller tandtekniker, säger Hiba.

− Min bror gick på den här skolan för åtta år sedan och nu är han ingenjör. Jag får också hjälp att nå mitt mål och det känns jättebra, fortsätter Hiba.
De berättar att de flesta deltagarna på skolan har arabiska eller turkiska som förstaspråk. Många av dem bor i närområdet.

Stöd och gemenskap

Förutom möjligheten att nå grundläggande behörighet så gillar de stödet från lärare och varandra. Utöver gemenskapen i skolan umgås de även på fritiden.

− Vi brukar gå och fika med varandra. Då pratar vi om livet, om våra barn och skillnader och likheter mellan våra hemländer och hur det fungerar i Sverige, säger Samia.

Text: Wilhelm Blixt

Mer information: