Kollage: till vänster blond kvinna i vit skjorta. Till höger samma blonda kvinna men i polisuniform.
Amanda Jansson spelar polisen Sara i serien Tunna blå linjen. Foto (till vänster): Oskar Laring & Matilda Källström

”Jag tycker att alla borde gå på folkhögskola”

Amanda Jansson har snabbt blivit en av Sveriges mest omtyckta TV-poliser. Hennes inkorg är full av meddelanden från människor som hör av sig för att berömma porträtteringen av polisen Sara i SVT-serien Tunna blå linjen.

Känner du igen dig något i karaktären Sara?

− Ja, vi är ju båda uppväxta på mindre ställen. Sen är vi modiga båda två, fast på helt olika sätt. Som att jag över huvud taget har valt det här yrket och att jag vågar kasta mig ut och testa nya saker, säger Amanda Jansson.

Amanda växte upp i Skärplinge i norra Uppland.

− Jag har alltid vetat att jag skulle bli skådespelerska. Men jag kan inte säga helt vad det beror på, det är inget som finns inom familjen eller så. Det kanske är en blandning av nyfikenhet och en vilja att leva mig in i olika situationer, säger Amanda.

På gymnasiet gick Amanda teaterlinjen i Gävle. En av lärarna där tipsade henne om att söka till folkhögskola. Hon hade knappt hört talas om att det fanns innan, men sökte till Teaterlinjen på Fridhems folkhögskola och kom in.

Hur var din tid på Fridhems folkhögskola?

− Det var jättespeciellt. Man bor med varandra, man går i skolan med varandra, man lever med varandra och gör allt ihop. Det var två skitroliga år. Men det tog en stund för mig innan jag kunde slappna av helt i vilken roll jag hade, vem jag var i den gruppen. Det var som att återupptäcka sig själv på något vis.

Efter folkhögskolan började hon på Teaterhögskolan i Luleå. Hon ser det som en styrka att hon hade gått på folkhögskola innan hon började där.

− Eftersom jag inte alls kommer ifrån den här världen var det jättebra hantverksmässigt att jag hade gått på folkhögskola innan jag började på teaterhögskolan. Jag tycker att alla borde gå på folkhögskola. Just för att man träffar massor av olika människor, man får hålla på med det man är intresserad av och det ger en trygghet i sig själv.

FAKTA OM AMANDA JANSSON

• Född: 1990
  • Kommer från: Skärplinge i norra Uppland
  • Bor idag: Gävle