Kvinna i randig tröja sitter på en bänk, mot en vit vägg, ler mot kameran.
Matilda vill göra en dokumentär om lesbisk/queer kvinnohistoria, och hur det är sammankopplat till queerkultur idag, med fokus på positiva berättelser. Foto: Malin Sydne

"Det har varit mycket eget ansvar och man har kunnat välja själv hur mycket man vill få ut av utbildningen"

Matilda Hjerpe har gått den ettåriga dokumentärfilmslinjen på Sundbybergs folkhögskola.

– Jag visste att jag ville hålla på med film, och då hittade jag den här utbildningen på grundnivå där jag har fått prova på utan att det blev superseriöst med en gång, men ändå lära sig mycket.

Det har varit mycket eget ansvar och man har kunnat välja själv hur mycket man vill få ut av utbildningen.

Vad gjorde du ditt slutprojekt om?

– Det är en dokumentär om en tjej som är trans och lesbisk, och så gör hon egna rustningar och klär sig helt i historiska kläder.

Vad händer nu, efter folkis?

– Jag har sökt en annan kurs på den här folkhögskolan som är projektår där man söker med en helt egen dokumentäridé, som man får genomföra med handledning under ett år. I sommar tänkte jag fortsätta göra research så att jag är förberedd när jag börjar.

– Idén som jag sökte in med är lesbisk/queer kvinnohistoria, och hur det är sammankopplat till queerkultur idag, med fokus på positiva berättelser.