Person som simmar i bassäng.
På folkhögskolan får Gustav Ljungberg ägna sig åt sina idrotter.

Tidigare Special Olympics-medaljören: ”Jag vill bli en ledare”

Gustav Ljungberg går en kurs i idrott och ledarskap på Valjevikens folkhögskola. Målet är att i framtiden bli ledare inom idrott för ungdomar med funktionsnedsättningar.

– Jag har hållit på med idrott själv hur länge som helst. Så jag tänkte att nu vill jag bli en ledare! Säger Gustav Ljungberg.

Gustav började med simning som elvaåring, 2002, i Sundsvall där han är född och uppvuxen. Han satsade stort och har tävlat i bland annat Special Olympics i Los Angeles 2015, då han tog hem silvermedaljen i 100 meter frisim.

Flyttade till folkhögskolan

Hösten 2020 tog Gustav tjänstledigt från sitt jobb i Sundsvall och flyttade in på internatet på Valjevikens folkhögskola i Sölvesborg.

Var det som du hade förväntat dig?

– Det är bättre än förväntat faktiskt! Det finns så mycket att göra här på folkhögskolan. Och här får jag träna mina idrotter som jag är bra på; simning och basket.

Kursen som Gustav går har fokus på att deltagarna ska utvecklas som både utövare och ledare inom handikappidrott/parasport. På schemat varvas idrott med teoretiska ämnen som hälsopedagogik, miljöpsykologi och anatomi.

Hur är en bra ledare, tycker du?

– Lyssna på alla och håller bra genomgångar, till exempel visar hur man ska göra en övning rätt. Om någon i gruppen har problem ska den känna att den kan prata med en, säger Gustav.