Kollage: bild på kvinna till vänster, bild på papper med penna till höger.
Kursen i praktisk journalistik gav Maryan Bouraleh verktyg att engagera sig mer i lokalsamhället.

”Kursen gav mig självförtroendet att våga skriva någonting"

Maryan Bouraleh, 24 år, hade precis blivit klar civilingenjör när hon bestämde sig för att gå en kvällskurs i journalistik på Kista folkhögskola.

– Jag tänkte att det skulle vara roligt att testa på något mer kreativt och samtidigt vara en del av lokalsamhället, säger Maryan.

Hösten 2020 tillbringade Maryan alla tisdagskvällar på Kista folkhögskola. På kursen Grundkurs i praktisk lokaljournalistik mötte hon massor av nya människor.

Stor blandning av människor

– Det var en stor blandning av människor i olika åldrar, kön, och med olika bakgrund, de flesta hade inte studerat journalistik tidigare. Unga vuxna från lokalområdet i Järva, en 60-årig speciallärare, en advokat, och så vidare, säger Maryan.

Under kursen fick de lära sig grunderna i journalistik genom praktiska övningar och fokus på skrivande.

– Kursen fick mig att inse att det är en konst att skriva, men samtidigt något som alla har möjlighet till. Vi fick enkla verktyg att använda för att komma i gång, skriva artiklar och intervjua personer, säger Maryan.

Nyhetsbyrån Järva – en del av lokalsamhället

Ledare för kursen är Kerstin Gustafsson Figueroa. Hon är även chefredaktör för Nyhetsbyrån Järva, en nyhetsplattform som deltagarna arbetar i tätt samarbete med under kursen.

– Jag hade också intresse av att komma in mer i lokalsamhället och visa upp den mer positiva sidan av Järva. Att inte bara prata om att situationen inte är lika bra som man hoppades, utan faktiskt organisera sig och göra någonting, säger Maryan.

Efter terminens slut har Maryan fortsatt att skriva för Nyhetsbyrån Järva.

– Det viktigaste för mig var att bara börja skriva. Kursen gav mig möjlighet att testa på om det var någonting för mig och gav mig självförtroendet att ta steget att skriva någonting, säger Maryan.